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miércoles, 16 de octubre de 2013

Las historias de Suman e Indira - Indira and Suman's stories

For english version, please scroll down


En esta entrada de blog queremos compartir dos historias reales de un niño y una niña en Nepal: Suman y Indira. No se conocen, pero tienen mucho en común. Son historias de esperanza y transformación.

 De antemano, queremos que esta entrada de blog sirva de agradecimiento especial a los padrinos de estos niñ@s y todos aquellos padrinos que con el esfuerzo de dedicar parte de su dinero a la educación de niños en países llamados en vías de desarrollo, consiguen cambiar vidas y crear puentes de esperanza entre nuestros mundos.

No hay 3 mundos, solo 1 y está en nuestras manos formar parte del cambio que queremos ver en él.



LA HISTORIA DE SUMAN

Recién casados, Nírmala y su marido llegaron a Kathmandú. Venían de un pueblo en las montañas, donde todo era muy complicado. El deseo de mejorar y tener una familia feliz en la ciudad pudo más que sus raíces y se instalaron en la capital.       
        
El marido empezó a trabajar de taxista y Nírmala pronto se quedó embarazada. Tuvieron un hijo, Suman, y eran felices los tres. Aunque Nírmala no podía trabajar por un problema en su pierna, el escaso sueldo del padre les daba para poder vivir en una zona agradable de la ciudad y Suman  podía ir a un buen colegio.
Pero la suerte les dio la espalda. El marido contrajo un cáncer y murió cuando Suman tenía 8 años.
A Nírmala el mundo se le cayó encima y en poco tiempo se vio en la calle con un hijo al que alimentar y con una pierna maltrecha que no le dejaba hacer cualquier trabajo físico.

Resistió como pudo los dos primeros años. Sacando rupias de beneficencia y consiguiendo algún que otro trabajo mal pagado. Así fue como ella y su hijo pudieron ir tirando. Suman tuvo que cambiar de colegio para entrar en uno público y de menos calidad, e incluso llegó a peligrar su escolaridad. Vivieron en habitaciones compartidas en zonas deprimidas de la ciudad.

Cuando se toca fondo  y la fuerza no acompaña, sólo el destino, la suerte y la fe pueden cambiar las cosas.
Nuestra amiga Lata K., una nepalí de clase media y con un corazón de tamaño enorme, se encontró con Nírmala un día en la calle. Nírmala, sentada en el suelo, lloraba desconsolada:  ni siquiera pedía limosna, no tenía fuerzas. Lata habló con ella, la escuchó. Lata solo tenía unas rupias en el bolsillo y las necesitaba para el autobús de regreso a casa pero sin pensarlo se las dió a Nírmala y también le dio su número de teléfono y, lo más importante, su amistad.

Es gracias a esta amistad que un año más tarde, cuando nosotros llegamos a Kathmandú (en el 2010) la pudimos conocer a ella y a su hijo Suman. Visitamos la habitación donde vivían. Un agujero en la pared era la entrada a un laberinto de escaleras y habitaciones atestadas de gente y olores a desagüe. Su habitación era minúscula, el techo estaba recubierto de plástico y las goteras y los excrementos de roedores se veían por todas partes. Oscuridad absoluta.

Por suerte Suman era un niño de 11 años sano y muy despierto, educado y por lo visto muy inteligente y nosotros teníamos unos amigos en España (José Ramón y Ana) que querían apadrinar la educación de un niño nepalí. Por supuesto, Suman era el adecuado.


Con el dinero del apadrinamiento Suman podría volver a un colegio adecuado y gracias a una máquina de coser que Lata le regaló a Nírmala esta podría sacar unas rupias extra para cambiarse de habitación y escapar de esa suerte  y de ese terrible lugar. Durante los tres años siguientes, José Ramón y Ana han mandado el dinero para los estudios de Suman y hemos ido conociendo, desde la distancia, de los avances del niño. Sus notas han sido perfectas y continúa motivado con sus estudios.


Septiembre del 2013

3 años después, de vuelta en Kathmandú. No podemos esperar el momento de volver a ver a Nírmala y Suman. Llega el día, y nos dirigimos con Lata a su nueva habitación. De primeras el barrio, aunque humilde, ya nos parece otra cosa. Calles más amplias y con más luz. Nírmala nos espera en la calle, con una sonrisa de oreja a oreja y con las manos juntas a la altura del corazón: Namasté! Parece más joven que tres años atrás, más feliz y ligera, como si se le hubiera descargado del pesado yugo de la vida injusta.

Nos guía hacia su casa. Entramos en un edificio agradable, con una puerta normal, subimos unas escaleras limpias y entramos en su habitación, con una luz deslumbrante. El cambio es tangible. Lo podíamos notar desde España con los resultados y los buenos comentarios que, desde el colegio, nos llegaban sobre Suman.

Hoy el cambio lo hemos visto con nuestros propios ojos. Mientras Suman sigue en clase, su madre nos ha preparado una comida deliciosa. La hemos compartido juntos, mientras recordábamos la oscuridad, la humedad, los roedores y las grietas de su antigua habitación. Hemos reído y derramado alguna lágrima. La luz entra por su ventana, el techo no parece que se vaya a caer en cualquier momento, huele a sabrosas  especias y la máquina de coser, junto a la foto de José Ramón y Ana, son los objetos más queridos de la habitación.

La manera de vivir de Nírmala y Suman sigue siendo muy humilde. Como la mayoría de los habitantes de Kathmandú, vivir en una habitación de unos pocos metros cuadrados, donde cocinan, comen y duermen,  es su única aspiración. Poder huir de las clases en ruinas y de los profesores desmotivados de los colegios públicos está al alcance de solo unos pocos. Ahora, Suman es uno de ellos. A las 4 llega del colegio y nos abraza fuerte. Con un inglés muy correcto nos cuenta cómo le va el colegio, lo contento que esta con su nueva habitación y todo lo que le ayuda a su madre en el día a día. Nos dice que cada día piensa en José Ramón y Ana y en nosotros y en lo afortunado que es. De mayor quiere ser médico y le gusta mucho jugar a fútbol, España es su equipo favorito.

No sabemos si podrá llegar a ser médico. En Nepal conseguir una beca para la universidad es extremadamente difícil y pocos padrinos pueden permitirse pagar la educación universitaria. Pero hoy es un día muy feliz para nosotros. Sabemos que Suman acabará sus estudios elementales y seguramente podrá acceder a trabajos dignos. Será humilde y comprometido con su gente y sobre todo con los más débiles. Sabemos que Nírmala podrá continuar cosiendo y sacando algo de dinero para pagar su habitación y la alimentación de los dos. Y, sobretodo, sabemos que hoy son muy felices y que gracias a la ayuda de sus padrinos en España pueden tener esperanza por su futuro en este país tan bonito pero tan duro para sus habitantes.

LA HISTORIA DE INDIRA

Febrero 2011

Durante casi un mes trabajando en la escuela rural de Kalika, aprendimos el valor de la gratitud. Los niños más pobres y con las vidas más frágiles que habíamos conocido, sonreían, jugaban y reían con nosotros. Entre ellas, Indira.

Indira era buena estudiante, quizá de las mejores, y destacaba por su energía y ganas de aprender. Acabó por ganarse nuestra amistad más que ninguna otra: esas cosas que no sabes explicar muy bien por qué… pero el caso es que lo hizo. Durante días nos insistía “Venid a mi casa, venid a tomar un té” y siempre le dábamos alguna excusa. Aunque nos pudiera apetecer, sabíamos que acceder a semejante oferta podía implicar tener que dar muchas explicaciones a todos los demás niños… pero al final, aceptamos. El último día de cole, acabamos sentados en el porche de su casa de piedra, bambú y arcilla, tomando un té con su madre y sus hermanos. Al cabo de un rato, su madre le recordó sus tareas, e Indira cargó con un sacó de 15 kg de arroz en la cabeza, camino del molino. Ya no la volveríamos a ver hasta 3 años después.
Nunca nos pidieron nada. Tan sólo sonreían e intentaban comunicarse con nosotros con un Inglés tan básico como nuestro Nepalí.

Fue coincidencia que durante ese tiempo, una de nuestras madres, Fabiola B, se interesó por ayudar a alguna niña Nepalí en su paso por los estudios e Indira se convirtió en esa niña.

Antes de marchar de Nepal, intentamos quedar con su padre, pero en temporada alta era difícil hacerse con él con tanta demanda de trekkings. Varios amigos suyos, conocidos y familiares nos ayudarnos a hacernos una mejor idea de la vida que llevaba ésta familia, y sobre todo, nos transmitieron la confianza que nos hacía falta para emprender semejante misión.

Durante dos cursos, y gracias a la ayuda económica de Fabiola B., la familia de Indira pudo mandarla de forma más desahogada al colegio.

A través de cartas y alguna llamada esporádica, conseguíamos saber que estaban bien, y que Indira continuaba yendo al colegio.

Aún así, desde la distancia y sin apenas haber tenido contacto con su padre, algunas veces nos venían dudas. Cuando las noticias y las notas de Indira tardaban demasiado en llegar, no podíamos evitar preguntarnos si estábamos haciendo lo correcto. ¿Estará yendo al colegio de forma regular? ¿La habrán casado ya? ¿Tanto necesitarán el dinero?

Pero por suerte, hemos podido comprobar que la ayuda está dando sus frutos. Hace apenas unos días, tuvimos la oportunidad de visitarles de nuevo y de vivir con ellos y como ellos durante dos días – aprendiendo mucho más sobre su vida y sus dificultades.

2 años y medio después la amistad continúa, y los lazos se estrechan y se hacen más fuertes.

Octubre 2013

Miércoles por la tarde y estamos sentados en la recepción de nuestro hotel en Pokhara hablando con unos amigos. Ellos conocen bien al padre de Indira y nos dicen que viene camino a Pokhara para conocernos.
Al cabo de un rato, entra un hombre bajito, de tez oscura, muy delgado y vistiendo el típico atuendo nepalí con chaleco, camisa blanca y un colorido gorro. Si no hubiese sido por su aparente avanzada edad, no hubiésemos tenido ninguna duda de que se trataba de Purna, el padre de Indira. Y entonces, se nos presentó. A pesar de tener 50 años, su rostro hablaba de 65. Sonreía, pero sus ojos hablan de una vida llena de dificultades. Hablamos sobre él y su familia:



Purna Adhikari ha vivido en la zona montañosa de Dhital, en la falda de los Annapurna, toda su vida. Sus antepasados trabajaron la tierra y comerciaron con lo que ésta les aportaba. A pesar de pertenecer a la casta de los Bramanes – la más alta – vivían una vida humilde, simple y no exenta de los problemas derivados de la pobreza en zonas rurales. Aún hoy, Dhital es una zona enteramente rural y prácticamente remota:  llegar a Hemja, un pueblo con servicios mínimos (compra de alimentos) está a más de 2 horas andando; llegar a la ciudad de Pokhara, con servicios médicos, está a un día entero a pie. Aquí, a pesar de la belleza sobrecogedora del lugar, no se vive: se sobrevive.

Purna ha intentado en varias ocasiones escapar del círculo de la pobreza. De pequeño, era un buen estudiante. Siendo chico y Bramán, sus padres entendían el valor de la educación y se esforzaron por mandarlo al colegio. Consiguió terminar su Educación Básica, pero los ingresos de su humilde familia, con 5 hijos, no pudieron seguir cubriendo los gastos y Purna no pudo continuar sus estudios. Purna se dedicó a la tierra y a ayudar a sus padres, y formó su propia familia. Junto con su mujer, Parvati, tuvo 5 hijos: 3 niñas y 2 niños. Mantener a una familia numerosa y extensa, es un trabajo muy difícil en cualquier parte del mundo, pero en una zona rural, es aún más ardua. Purna intentó abrir un par de negocios y falló en el intento, perdiendo todas sus inversiones. Viajó como mano de obra a Arabia Saudí, y fue engañado como tantos otros: el suelo mensual prometido de 200€ resultó ser de tan sólo 50. Ni siquiera lo suficiente como para mandar algo a su familia, ya que tenía que pagar su propia comida y alojamiento, y por supuesto, su billete de vuelta. Después de dos años viviendo en condiciones de semi-esclavitud, Purna volvió a su pueblo. Su familia seguía trabajando la tierra pero los ingresos no eran insuficientes para mantenerlos a todos: si alimentarlos era difícil, mandarlos a todos al colegio aún lo era más. Durante las épocas de cosecha, Indira y sus hermanos perdían semanas enteras de colegio para ayudar a sus padres – era la única garantía de supervivencia. Sus tierras sólo les dan arroz de consumo para 2 meses y los excedentes en otros productos difícilmente podían cubrir los gastos en educación de sus hijos, por lo que Purna empezó a ejercer como guía de trekking en los meses de temporada alta. Desafortunadamente, las cosas se empezaron a complicar aún más:

Laxmi, la hija mayor, tenía tan sólo 10 años cuando empezó a desarrollar  extraños ataques psicóticos que los médicos tardaron mucho en poder diagnosticar. Tras muchas pruebas y unos gastos que endeudaron a  la familia, los médicos concluyeron que sus ataques podían tener su origen en brotes de esquizofrenia y epilepsia. Ambas son enfermedades muy complicadas, difícilmente curables, pero que nosotros podemos llegar a entender gracias a la ciencia. La familia de Purna, humilde, simple y más cerca de una comprensión esotérica de este tipo de enfermedades, no sabe bien cómo encararla. Laxmi tuvo que dejar de ir al colegio a los 11 años: sus profesores no querían encargarse de una niña que posiblemente estaba poseída por un demonio. Sus padres trabajan duro para estabilizar su enfermedad: todos los meses Purna viaja a Pokhara para comprar los medicamentos para su hija. Los gastos ahogan aún más su frágil economía familiar ocupando  casi un 30% de los pocos ingresos mensuales que Purna consigue gracias a hacer de guía de trekking. El pronóstico de Laxmi, con una medicación muy agresiva y un diagnóstico poco  esperanzador, no es bueno. A pesar de la entrega de Purna por evitar su sufrimiento, Laxmi es una mujer frágil, sin estudios y enormemente dependiente, y su enfermedad supone una carga emocional y económica importante: nadie querrá casarse con ella. En palabras de Purna, “su futuro es muy oscuro”.

Así pues, con tan sólo 18 años, casaron a Gita, su segunda hija. En Nepal los matrimonios jóvenes y concertados son un aspecto muy común y presente de su cultura. La hija pasa a formar parte de la familia del marido: abandona su casa familiar para ir a vivir en la casa de sus suegros. Muchas prácticamente pierden el contacto con sus familias de origen. Sin obviar lo indiscutiblemente difícil que puede llegar a ser esta ruptura para las mujeres, debemos interpretar las razones culturales que llevaron a la familia de Purna a tomar esta decisión: ahora su hija tendría una nueva familia y ellos tendrían una boca menos que alimentar.  Por suerte para Gita, la familia de su marido aceptó que prosiguiera con sus estudios. La mayoría de mujeres no tienen esta suerte.

Sus otros tres hijos, Bedhari 9, Indira 13 y Binod de 15, están sanos y llenos de energía. Siguiendo la tradición, Bedhari y Binod son chicos, y por tanto, la mayor esperanza para su familia. Ellos no se despegarán  de su familia: cuando se casen, traerán a sus mujeres consigo. Si consiguen terminar sus estudios, aunque básicos, podrán encontrar algún tipo de trabajo y sus ingresos liberarán a su padre, ya mayor para subir y bajar montañas.



El futuro de Indira es más incierto: algún día también se tendrá que casar y  se marchará de su entorno familiar. Irá a vivir más o menos lejos, pero probablemente sólo verá a su familia 3 o 4 veces al año. Invertir en su educación no es un desperdicio: al fin y al cabo y a pesar de su pobreza, Indira pertenece a la casta más alta. Cuanto mejor educada esté, mejores posibilidades tendrá de que le encuentren un marido que acepte que siga estudiando y que respete mejor su rol como mujer. Si Indira consigue terminar aunque sean sus estudios básicos, puede acceder a algún tipo de trabajo y así no será totalmente dependiente de su marido ni de su nueva familia. Para Nepal, ésta es la esperanza del progreso: dar herramientas a los más débiles para que puedan mostrar que son verdaderamente útiles para la sociedad.

El día que llegamos a su casa, todos  nos esperaban impacientes. Habían preparado collares de flores y nos pusieron el típico tikka de polvo rojo en la frente: señal de honor, gratitud y bienvenida. Durante dos días, compartimos historias de vida, cantamos y bailamos, jugamos y reímos, comimos el arroz y las verduras de su huerto, bebimos la leche de su búfalo y dormimos sobre sus camas de paja llenas de arañas y pulgas, y bajo su techo de piedra, que por la noche resonaba con los pasos apresurados de los ratones.

De nuevo, toda una experiencia de vida, sin duda una lección de humildad y entereza. Entendimos que ser pobre es no poder acceder a servicios médicos y educativos de calidad, a un precio justo y a una distancia adecuada. Entendimos que ser pobre es tener que sacrificar la educación de tus hijos para poder darles de comer. Entendimos que a pesar de la belleza exuberante del lugar y de sus gentes, el día a día es una lucha por sobrevivir. Para Purna y su familia, ser pobre no significaba rendirse: sobretodo aprendimos que las dificultades no les roban el optimismo – su persistencia y su creatividad a la hora de salir de situaciones complicadas son envidiables. Su filosofía tan tranquila pero tan entregada a la lucha por mejorar es su mejor arma. No se rinden, no tiran la culpa a otros: la familia de Purna es una familia unida que hace lo posible por ocuparse de su propio destino. Purna es el corazón de la casa y se entrega al máximo a sus hijos para robarles sonrisas, entregarles amor y enmascarar así el lado más oscuro de la pobreza y el sufrimiento. Su energía es desbordante, y sabe que la clave del futuro de sus hijos está en la educación.

La ayuda de una sponsor es un rayo de luz para sus vidas. Seguirán atravesando por momentos difíciles, seguirán luchando contra la pobreza y contra las dificultades de la vida en el campo, pero desde su visión, esta ayuda es una bendición para ellos, para su hija y para el futuro del país. En palabras de su padre: “Veo a Indira y me sonrío a mí mismo. Ahora sé que su vida estará llena de luz”.








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In this blog entry we would like to share two real life stories with you: those of two children, Suman and Indira. They don’t know each other, but they have a lot in common. These a stories of struggle, but also of hope and transformation.
Before hand, we would like to express our special gratitude to these children’s sponsors, and to all the sponsors around the world. With their efforts towards paying the education of children in so called developing countries, they manage to change lives and build bridges of hope between our worlds.
There are not 3 worlds, just 1 and it is in our hands to take part in the change that we want to see in our world.

SUMAN’S STORY

Newly married, Nirvala and her husband arrived to Kathmandu. Their life in the countryside was difficult and they wanted to try for something better, even if it meant living far away of their roots.

Nirvala’s husband got a job as a taxi driver and soon she was pregnant. She gave birth to a son, Suman, the three of them managed to live a happy existence. With the father’s little earnings they could live in a nice area of the city and Suman could go to a good school.
Unfortunately one day Nirvala’s husband got seriously ill and soon after, they knew it was cancer. He passed away when Suman was 8 years old.

In a matter of a few months, Nirvala and Suman found themselves living on the street, without a home and no chances of working (she didn’t know how to read and write and she had a bad leg and couldn’t do physical work). Their future remained uncertain.

Suman had to leave the good school and take part of the very poor, basic and low-quality government education. Nirmala saw herself forced to beg and work in any small job that she was offered, normally entailing long hours and physically demanding tasks. This was all she could do to get enough rupees to cover the very basic costs of living. They managed to save enough money to share a room with more people.

Our friend Lata K. is a middle class Nepali with a big heart. She found Nirvala on the street one day, crying and noticeably weak. Lata spoke with her, listen to her. Then she shared the little rupees that she had with Nirvala, gave her her phone number and, the most important thing: her friendship.

It was because of that friendship that we got to know Nirvala and Suman in 2010. We went to meet them in their room. A hole in a wall was the entrance to a maze of stairs and dark rooms, overcrowded and oozing of all kind of unhygienic smells. We went into their tiny room, with a ceiling covered in plastic bags to stop the rain seeping in and ROEDOR excrements spread all over the floor. That is where they had managed to live.

Luckily Suman was a very clever, healthy  and bright  11 year old boy and we had a couple of friends (Jose Ramon and Ana) that wanted to sponsor the education of a Nepali child. Suman was the one.

With the help of these Spanish sponsors, Suman would be able to go back to a good school. Also thanks to a gift from Lata (a sewing machine), his mum would be able to work and get some extra rupees to try and transform their dark room and bad luck into something better.
Jose Ramon and Ana have helped with the expenses of  Suman’s education for these last 3 years. Despite the distance, we have had close contact with his family and progress.  His results are always improving and he is highly motivated with his studies.

September 2013

3 years later we are back in Kathmandu. We are waiting to meet Nirvla and Suman again.
Today is the day and Lata K and us go to meet them in their new room.

At first glance, the area in which they live looks better. The streets are wide and there is plenty of light.

Nirvala is waiting by the door. She welcomes us with a big smile and her hands together at her heart: Namaste!

She looks younger than she did 3 years ago, happier, lighter.

The building is a big block with many rooms. It looks nice from the outside. She leads us up a clean set of stairs and we enter her room.

Already from a distance, in Spain, we could tell that their life had improved but, today we have seen the improvement with our own eyes.

Suman is still at school, Nirmala cooks us some delicious food. Together we talk and remember about the darkness, the dampness, the rats and the cracks in the old room. We laughed and also shed some tears. Now, the light is pouring in through the window, the ceiling is not about to collapse and we can smell delicious spice instead of stagnant toilets. Her sewing machine and Jose Ramon and Ana’s photo are the most beloved objects in the room.
Nirvala and Suman’s way of living is still very humble. Like most of the inhabitants of Kathmandu their only possibility is to live in a small room where they cook, eat and sleep. In good and safe conditions, this is enough to make them happy.

Only a few lucky kids here can avoid going to the very dilapidated government schools, where teachers are unmotivated, untrained and where the buildings are falling apart.
Suman is now, once again, one of these lucky children. It’s four o’clock when he arrived home from school. He welcomes us with a big hug. With very good English he talks about his studies, about how happy he is in the new room and about how he helps his mother every day. He tells us that every day he thinks of us, Jose Ramon and Ana. He says that he feels lucky. He wants to become a doctor when he grows up and he likes football. Of course, Spain is his favorite team.

We don’t know if he will be able to become a doctor. It is very difficult in Nepal to get a scholarship for University and few sponsors can afford to pay for their complete education. Even so, today it is a happy day for all of us. We know that Suman will finish his basic education and that he will have more advantage to find a dignified. He will be humble and indebted with his people. We know that Nirmala will be able to continue sewing and earning enough money to cover the costs of their room and their food. Overall, we know that they are very happy because now they can look at the future with hope, thanks to their hard work and also to their sponsors in Spain.

INDIRA’S STORY

February 2011

After a month’s work in Kalika rural school, we learned the true meaning of gratitude.The poorest children, with the most fragile lives, played, smiled and laughed with us. One of them was Indira.

Indira was a good student, probably one of the best. Her energy and eagerness to learn were outstanding. For some reason that we can’t really explain, she won our heart more than any other. Every day she insisted: “Come to my house and have some tea” but we always gave her some excuse. Even though we wanted to, we knew we would have to give to many explanations to the other children as to why we didn’t go to their house too. Finally, we gave in. Our last day in school ended with a cup of tea sitting under her porch with her family. After a short conversation and many smiles, Indira’s mum reminded her of her daily chores: Indira loaded a 15kg sack of rice onto her head, and started her way off the mill. We wouldn’t see her until 3 years later.

They never asked us for anything. They just smiled and tried to communicate with us in an English as broken as our Nepali.

It was mere coincidence that during that time, one of our mothers, Fabiola B, showed interest in sponsoring a Nepali girl’s education. Indira soon turned into that girl.
Before leaving Nepal, we tried to meet with her dad, but in high tourist season it was difficult to get hold of him – this is the time when guides have the most trekkers. We met a few of his friends and relatives, and they all helped us to understand their situation better, and most importantly, they conveyed us the sense of trust that we needed to feel  before undertaking such a mission.

For the past two school years, and thanks to Fabiola B’s economic support, Indira’s family has found it easier to send her to school.

A couple of letters and very sporadic phone calls where the only way that we had to know that she was well and going to school.

Even so, not having met her father and the existing distance between us, always spread some doubts. At times the news of Indira took too long to arrive and we couldn’t but help to think whether we were doing the right thing. Will she be going to school regularly? Will they have married her already? Are they really so needy for the money?

Luckily, we've been able to prove that we are doing the right thing and that a small help is going a long way. Just a few days ago, we were able to visit them again, live with them and like them for two very special days.

Two and a half years later our friendship continues, and the bond grows stronger.

October 2010

It’s Wednesday afternoon and we are sitting in our Pokhara hotel reception area, chatting with some friends. They know Indira’s father well and they tell us that he is on his way to meet us.

After a while, a short, dark skinned, very thin man come in. He is wearing traditional Nepali clothing: a white shirt with a grey waistcoat on top and a colorful hat on his head. He looked like such an old man that we didn’t recognize him at first. And then, he introduced himself as Purna, Indira’s father. Although he is only 50, he seemed 65 and despite his smiley face, we could see suffering in his eyes. We talked about him and his family. This is their story:


All his life Purna Adhikari has lived in the mountainous area of Dhital, at the foot of the Annapurna range. His ancestors worked the land and traded with whatever excess they had. Even though they belonged to Nepal’s higher cast, the Brahmins, they lived a simple and humble life,but burdened with the poverty and hardship that come with rural life. Even today, Dhital is still an entirely rural area, practically remote: Hemja, 2 hours walk from their house, is the first place that offers minimum services like purchase of food. For medical attention, they must go to Pokhara, a day away on foot. Here, although the landscape is overwhelmingly beautiful people don’t really live: they survive.

Purna has tried to escape the vicious circle of poverty many times. He was a good student when he was young. Being a boy and being Brahmin meant that his parents understood the value of education in his and their future, so Purna was able to finish his basic studies. Unfortunately, his poor family had to care not only for him: they had 4 other children, so they couldn’t cover Purna’s further studies and he was unable to continue training. Purna helped his parents with the land and eventually, he made his own family. He married Parvati, and together they had 5 children: 2 boys and 3 girls. Taking care of a large extended family is a difficult task anywhere is the world, but even more so in rural areas. Purna tried twice to open his own business, and failed, losing all his investments and few savings. He went as a laborer to Saudi Arabia and fell in the same trap as so many others: although they promised him a monthly wage of 200€, he got there only to discover it was only 50. Not even enough to send a small amount to his family: he had to pay his own food, lodging, and of course, his return flight home. After two year working in conditions of semi-slavery, Purna was able to return to his village. His family was still working the land but their earnings could nowhere near cover all the family expenses: if covering the cost of food was difficult, covering the cost of education was almost impossible. During times of harvest, Indira and her brothers had to miss school for weeks so they could help their parents in the field: it was their only guarantee for survival. Their land only provides them with rice for two months and the sale of any other excess production was never enough to cover all their expenses: it was then that Purna started working as a trekking guide. Unfortunately, his family life took an unexpected turn, for the worst:

Laxmi, his eldest daughter, was only ten when she started to suffer from strange psychotic attacks that the doctors took a long time to diagnose. After many expensive tests that left them terribly indebted, the doctors concluded that she suffered from schizophrenia and epilepsy. Both these illnesses are immensely complex and hardly curable, but for us, in the west, we are more able to understand them as Science does a good job explaining them. On the other hand, Purna’s family is very simple and they esoteric vision of illness is much closer to superstition than science. Laxmi had to stop attending school at the age of 11: the teachers didn’t want to take care of a child that was possibly possessed by some kind of demon.  Laximi’s parents work hard to keep her illness under control: every month Purna travels to Pokhara to buy his daughter’s medicines. These expenses choke the already fragile family economy as almost 30% of their monthly earnings go towards the medicines that Laxmi needs. Her prognosis is not good: she has to take two different kinds of very aggressive medicines with serious side-effects and no doctor has been able to give a more definitive diagnosis. Despite Purna’s love and dedication towards his daughter’s happiness, Laxmi is a fragile woman, with no studies and immensely dependent. Her illness is an emotional and economical burden that no one else will accept: no one will want to marry her. In Purna’s own words “Her future is very dark”.

Their other daughter, Gita, was married at only 18. Young and arranged marriages are common un Nepal and they are very present in their culture. The daughter leaves home and moves into her husband’s family home. Many of them loose contact with their original families. Without ignoring how terribly difficult this parting must be for all these women, we must understand the reasons behind Purna’s decision to marry his daughter: Gita would have a new family and Purna’s home would have one mouth less to feed. Luckily for Gita, her husband’s family accepted that she continued with her studies. Most women are not that fortunate.

Purna’s three other children, Bedhari 9, Indira 13 and Binod 15, are healthy and full of energy. According to tradition and culture, Bedhari and Binod are boys and therefore, their family’s biggest hope. They will not part with their family: when they marry, they will bring their wives home. If they manage to finish their studies, they will be able to find some kind of job and their income will liberate their father from work, already too old to go up and down mountains.


Indira’s future is more uncertain: one day she will also have to marry and she will leave her original family. She will move to live somewhere – maybe near, maybe far – but she will probably only ever see her family 3 or 4 times a year. Investing in her education is not a waste: despite her poverty, she belongs to a higher cast: the better her education, the more chances they will find her a husband that accepts her role as an active woman that wants to continue her studies after her marriage. If Indira manages to finish her basic studies, she will at least be able to get a job and therefore not be totally dependent on her husband and his family. For a country like Nepal, this is the real hope for progress: giving tools to the weak so that they can show how valuable they really are to society.

They were all waiting impatiently the day we arrived to their home. They had made us flower garlands and gave us a red tikka on our foreheads as soon as we arrived: a sign of honor, gratitude and welcome. During two days, we shared life stories, we sang and danced, we ate rice and vegetables from their field, we drank their buffalo’s milk and slept on their hay beds full of spiders and fleas, under the slate roof that rattled with the scuttling nocturnal mice.

Once again, an intense life experience: a lesson of humbleness and integrity. We understood that being poor means not being able to access medical and educational services at a fair price and at a suitable distance. We understood that being poor means having to sacrifice your children’s education to be able to feed them. We understood that in defiance of the outstanding beauty of the people and the landscapes, life was a daily struggle to survive. For Purna and his family, being poor doesn’t mean surrendering: we have learned that hardship doesn’t kill their optimism – they have enviable strengths of persistence and creativity that help them overcome such complicated situations. They believe. Their calm philosophy is at the same time, a committed fight towards a better life. They don’t give up, they don’t blame others: Purna’s family works together and they take care of their own destiny. Purna is the heart of the house and he is totally devoted to his children: he makes them smile by giving them all the love he has and by disguising, as much as he can, the darkest side of poverty and suffering. His energy overflows, and he knows that the key to their children’s future is education.

The help of Indira’s sponsor is a ray of light and hope in their lives. They will still go through tough times, they will still have to fight against poverty and the hardships of rural life, but from their point of view, this help is a blessing: for them, for their daughter and for the future of their country. In her father’s own words: “I look at Indira and I smile to myself. Now I know that her life will be full of light”

2 comentarios:

  1. Thank you -once again- for sharing this. It is good to know you can make a difference - well done both of you!

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  2. thank YOU!!! we make a difference together!! YOU TOO!!

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